Proces tworzenia identyfikacji wizualnej


Każda wchodząca na rynek firma musi liczyć się z faktem, że bez wykreowania swojej marki nie ma szans wybić się wśród konkurencji. Istnieje zbyt dużo przedsiębiorstw z ogromnym doświadczeniem, oferujących usługi czy produkty z tej samej branży, które już zyskały zaufanie klientów. Niezbędne jest więc wykonanie pełnej identyfikacji wizualnej, na którą składa się wiele elementów wykorzystujących przede wszystkim rozpoznawalny oraz niepowtarzalny logotyp. Jednak cały proces tworzenia identyfikacji wizualnej jest zdecydowanie bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać, dlatego początkujące przedsiębiorstwa chętnie korzystają z pomocy profesjonalistów z dziedziny marketingu.

Założenia teoretyczne dotyczące projektu

Zanim rozpocznie się tworzenie identyfikacji wizualnej, warto zacząć od przedyskutowania wszystkich założeń oraz oczekiwań związanych z rozpoznawalnością marki. Wyznaczając wizję i misję firmy, można określić mierzalne efekty oraz ocenić odbiór całego designu firmy przez użytkowników. Jak wiadomo, zupełnie inaczej będą wyglądały gadżety firmowe skierowane do młodych ludzi, a inaczej do przedsiębiorców, dlatego przede wszystkim trzeba sprecyzować grupę docelową – jej wiek oraz zainteresowania, co pomoże dobrać typ prowadzonych działań do ich przyzwyczajeń. Poza tym istotną funkcję odgrywa również wybór przewodniej kolorystyki i czcionki, które będą pojawiały się na każdym elemencie składającym się na identyfikację wizualną. Tylko utrzymanie spójności między elementami reklamowymi pozwoli na zbudowanie wizerunku marki na rynku.

Elementy składowe księgi identyfikacji

Agencje zajmujące się tworzeniem identyfikacji wizualnej zawsze tworzą dla swoich klientów tzw. brand book – księgę opisującą wszystkie elementy składowe projektu oraz zasady ich wykorzystania. Można tam znaleźć informacje, jak zbudowane jest logo i jak wykorzystywać je na materiałach promocyjnych. Każde studio graficzne musi także przedstawić kolorystykę oraz przynajmniej kilka realizacji z zastosowaniem logo, co w późniejszym czasie znacznie ułatwi produkcję gadżetów reklamowych.

Na identyfikację wizualną składa się zdecydowanie więcej elementów niż tylko logo, czy gadżety marketingowe. Warto wspomnieć również o ważnej funkcji, jaką pełni strona internetowa, która musi być w pełni spójna ze wstępnymi założeniami przedsiębiorców. Dopiero kiedy kompletna identyfikacja wizualna firmy zostanie wdrożona do internetu oraz wykorzystana w mediach, można analizować pierwsze wyniki dotyczące jej skuteczności i powszechnego odbioru.